På Saab Car Museum lever den legendariska Saabandan kvar – starkare än någonsin! 2025 fyller museet 50 år, och det uppmärksammades rejält när museet bjöd in till kalas lördag 6 september. Vädret var fint, uppslutningen stor och intresset för jubilaren och Saabs klassiska bilar tycks aldrig sina.
Saab Car Museum bjöd in till stort kalas men försökte hålla förväntningarna på en rimlig nivå. Inför event betonades att detta inte var någon festival, marknad eller en vanlig bilträff, men trots det fylldes parkeringsplatserna snabbt av besökare som anlände i sina egna Saabar, och kön till museet ringlade lång vid öppningen. Gästerna fick möta en pigg femtioåring som laddat upp med både bilparad, visning av verkstaden, fotoutställning och uppstart av unika rally- och racingbilar samtidigt som Nova mat och möten serverade jubileumsfika och lunch i den angränsande restaurangen.
– Vilken fint födelsedagsfirande det var! Mer än 1400 personer kom för att fira museet så det var fullt upp för oss hela dagen. Helt otroligt att så många kom från när och fjärran. Saabandan imponerar, utbrister den uppenbart rörda museiintendenten Peter Bäckström.
Populärt att besöka museets verkstad
Under dagen erbjöds flera olika aktiviteter där besökare både kunde se och höra några av museets unika bilar när de luftades på området. Något som verkligen uppskattades var visningen av museets verkstad och att besökare fick närvara när en ljudlig Saab Formula Junior från 1960 startades. Åskådarna fick även höra Stig Blomqvist berätta några anekdoter från Svenska rallyt 1976, innan Per Eklunds vinnarbil från nämnda tävling startades upp. En hårt trimmad Saab 96 med V4-motor har också ett karaktäristiskt ljud, även om den inte kan mäta sig med den gamla tvåtaktaren i fråga om ljudnivå och rökutveckling.
– Att få vara en del av detta evenemang kändes riktigt roligt. Det var tydligt att besökarna verkligen uppskattade att titta runt i den välfyllda verkstaden som vanligtvis inte är tillgänglig för utomstående. Ljudupplevelsen som sedan ekade över den välfyllda innergården kommer nog få att glömma, konstaterar Saab Car Museum Support Organizations ordförande Rickard Frick, som agerade speaker under aktiviteterna vid verkstaden.
Bilparad samlade storpublik
Bilparaden blev för många en höjdpunkt. Elva bilar från museets samling som representerade allt från Saab 92 från 1952 till Saab 9-5 SC från 2012 körde några varv på området medan publiken kantade färdvägen. Det är inte varje dag man får se Stig Blomqvist framföra en Saab 93 från 1956 eller Trollhättans kommunalråd Peter Eriksson (M) susa iväg i en Saab 9000 Aero från 1996.
Paul Åkerlund (S) som representerar Trollhättans stad i museets styrelse fick köra den allra första serieproducerade Saab 9-5 från 1998.
– Väldigt glädjande att se vilket stort intresse det är för Saab Car Museum, och att så många besöker oss varje år. Det känns också bra när jag tänker tillbaka på arbetet vi gjorde för att rädda kvar verksamheten efter Saab Automobiles konkurs. Idag ser vi verkligen hur uppskattat museet är.
Även Saab Car Museum Support Organization hade en representant i paraden.
– Det var en mycket lyckad dag ur stödföreningens synvinkel. Vi träffade många besökare i samband med tipspromenaden och fick flera nya medlemmar. Personligen känner jag mig hedrad som fick köra inför så stor publik i den bil som föreningen byggt och skänkt till museet. Det är en speciell känsla att köra en fullblodsracer, även om den är från början på 60-talet, tycker Ulf G Andersson, som körde en Saab 96 från 1962 som trimmats enligt Grupp 3-reglementet. Dagen till ära var Ulf klädd i Gösta Karlssons gamla föraroverall som han använde på 60-talet, vars tävlingsbil stått som förlaga till museets bil.
Nöjda och glada Saabfantaster
– Det här var verkligen kul och lyckat – och så mycket folk! Jag har aldrig sett en sådan kö till museet, och då har jag varit på nästa alla festivaler som museet arrangerat sedan 1994. Man blir alldeles varm om hjärtat! Saabandan lever i högsta grad, och jag tycker faktiskt att intresset ökar hela tiden, säger Krister Karlsson som kört från Hedemora med sin Saab 99 GL Super från 1977.
En som inte åkte fullt så långt var Linnea Persson från Hällekis.
– Det är alltid lika roligt att besöka Trollhättan och Saab Car Museum, där man kan andas riktig Saabluft och få möjlighet att träffa likasinnade. Museets kalas var ett perfekt tillfälle att uppleva flera generationer av Saabar och att få njuta av både puttrande och mullrande motorer, i sann Saabanda!
Att Linnea har koll på Saabandan visades även genom att hon fick ta emot andrapriset i den fototävling som Saab Car Museum arrangerat under sommaren. Motivet består av familjens Saab 96 parkerad lite nonchalant i ett stenbrott, medan hennes systerdotter sitter och fikar vid campingbordet intill bilen. En minnesvärd tur i en Saab behöver inte vara en lång resa till ett exotiskt resmål. Det kan vara lika roligt att ta en kort sväng i grannskapet en vardagkväll
Många utländska besökare
Det var inte bara svenska besökare som vallfärdade till Trollhättan. Saab Car Museum är en reseanledning året om och andelen internationella gäster är stor. Under lördagens kalas kunde museet ta emot många gäster från bland annat USA, England, Tyskland och Nederländerna.
– Under detta firande förstår man verkligen vikten av Saab Car Museum för besöksnäringen i staden. Dagen startade med en lång kö av besökare som förväntansfullt väntade på att få insupa Saabatmosfären och njuta av tillställningen, och som en amerikansk gäst sa: ”It’s bloody amazing”. Vi kan bara hålla med, menar Maria Engström-Weber, vd för Visit Trollhättan Vänersborg.
Både besökare och funktionärer kan alltså intyga att det blev en riktig kalasdag där både syn, hörsel, doft och smak fick sitt. Nu ska museets personal andas ut och samla intrycken en smula, innan de sätter fart med att planera för museets kommande 50 år.
Foto: Jonas Myrholm (även film), Fredrik Schmidt och Bo Lindman