Saab Car Museum är en betydelsefull plats för många älskare av det anrika märket från Trollhättan. Och även om det gått många år sedan den sista bilen tillverkades är intresset inte bara fortsatt stort för att besöka museet – faktum är att 2024 innebar en prydlig rekordsiffra.
41 800. Så lyder noteringen för 2024 vad gäller antalet besökare på Saab Car Museum.
– Och då ska man komma ihåg att vi är väldigt konservativa när det gäller hur vi räknar. I siffran ryms de som antingen betalar entré eller till exempel är här på konferens, inte de som enbart kommer in och köper en glass eller handlar i butiken, säger intendenten Peter Bäckström.
Fjolårets besökssiffra är den bästa sedan museet återstartade 2012, som en följd av Saab Automobiles konkurs året dessförinnan.
Att Saab Car Museum Festival anordnades i fjol är förvisso en del av förklaringen till succén, men helhetsbilden är större än så.
– 2024 var egentligen inte ett enskilt bra år, utan det har varit en stigande trend sedan 2012 och under de senaste åren har det accelererat. Det är inte direkt Trollhätterelaterat, utan där Saab sålt sina bilar ute i världen, där är kärleken till märket stark, fortsätter Bäckström.
– Så här många år efter konkursen är vi fortfarande som en biltillverkares museum. Det är som att komma in hos högsta klassens Saab-handlare, med skillnaden att här är inga bilar till salu. Vi är väldigt stolta över att ha kvar det personliga anslaget.
Mikael Granberg anställdes i fjol och på visitkortet står det verksamhetsutvecklare. Som sådan har han redan hunnit ge sig i kast med många projekt. Innan han började jobba fullt ut i augusti gjorde Mikael ett inhopp under festivalen i början av juni. Och det kunde inte blivit en bättre start.
– Jag blev inkastad i en enda stor glädjeyra med en massa glada och positiva människor. Det är imponerande att intresset för Saab ökar även om inte bilarna tillverkas längre, säger han, och gläntar entusiastiskt på locket inför det som är på gång.
– Museet fyller 50 år under 2025 och det kommer vi att uppmärksamma på olika sätt under året.
Den på Saab Car Museum som möter allra flest besökare öga mot öga är kundansvarige Jessica Axelsson. Gissa om hon gillar sitt jobb?
– Jag älskar att vara här och träffa alla människor. Så häftigt att se hur folk från hela världen vallfärdar hit och att man får vara en del av deras upplevelse., säger hon.
Med jämna mellanrum dyker det upp logistiska frågor från långväga besökare. Det kan till exempel handla om en person i USA som ska till Milano och vill göra en ”lättare” avstickare till Trollhättan på vägen och vill ha tips om hur man bäst tar sig till museet från Göteborg.
– Många som kommer hit har det på sin bucket list. Vissa dagar pratar jag mer engelska än svenska. Men det är lika roligt var besökarna än kommer ifrån, som när det kommer hit personer som bor i Trollhättan och aldrig varit här tidigare, säger hon.
Peter, Jessica och Mikael är fulla av tillförsikt inför det kommande året, och målet är alltjämt att göra upplevelsen så bra som möjligt för de som träder innanför dörrarna på Åkerssjövägen 18 i Trollhättan.