Nyheter från museet

Är du vår framtida kollega?

December 2023

Vill du vara med och utveckla Saab Car Museum, ett levande kulturarv och besöksmål i Trollhättan

Saab Car Museum söker en utställnings- och progamverksamhetsutvecklare.

Klicka här för att läsa mer

Saab Car Museum Festival 2024 - Datum

Juli 2023

Datumen för nästa års Saab Car Museum Festival är nu bestämda. Den 7-9 juni 2024 kommer Saab Car Museum Festival arrangeras i Trollhättan.

Temat kommer att vara Saab 9000: 40 years of Engineering Excellence.

Klicka här för att läsa mer

Ny bok - Alla bilar 1947-2012

Juni 2022

Museets stödförening har producerat boken Saab – alla bilar 1947-2012, författad av den erkände Saabkonässören Per-Börje Elg som har haft en lång karriär på Saabs Marknads – och informationsavdelning. Boken är det självklara uppslagsverket för Saabentusiasten om bilarna och företaget 1947-2012.

Föregående bild
Nästa bild

Saab Car Museum Festival 2022

Juni 2022

Den 10-12 juni firades Saabs 75-års jubileum, tillsammans med Saabentusiaster från hela världen. Fler än 1000 Saabar ställdes ut på området och Ursaaben kördes till Trollhättans torg där en ceremoni genomfördes.

För att läsa mer om vad som hände på festivalen kan du klicka här.

Succéfilmen Drive My Car

April 2022

Den japanska filmen Drive My Car har uppmärksammats i media då den belönats med priset “bästa internationella film” på Oscarsgalan 2022.

Bilen som handlingen i filmen kretsar runt är en röd Saab 900 Aero och för att uppmärksamma detta har vi flyttat vår egna röda 900 Aero till frontposition i museet.

Ursaaben flyttar till verkstan

Mars 2022

Ursaaben, den första prototypen Saab byggde, flyttar temporärt ner till verkstan.

Detta görs för att förbereda Ursaaben inför det kommande eventet Saab Car Museum Festival 2022. Lördagen den 11 juni ska Ursaaben startas upp och köras från Saab Car Museum in till Drottningtorget i Trollhättan.

Mopeden - en svensk designhistoria

(Utgången utställning)

Vandringsutställningen “Mopeden – en svensk designhistoria” finns nu på Saab Car Museum. Mopeden kom på 50-talet och blev snabbt en succé.

I utställningen ser du inte bara mopeder utan allt från köksredskap till bilar designade av bland annat Pelle Pettersson, Björn Karlström, och Saabdesignern Sixten Sason.

Mopeden – en svensk designhistoria är minnen, nostalgi och mycket mer. Det är designglädje och nya upptäckter.

De sista Saabarna

Se de sista byggda Saabarna av olika modeller, bland annat Saab 96 och Saab 9-5. Se även en Saab 9-3 Griffin TTID, den sista Saaben som rullade av linan i Trollhättan.

Saab Turbo - In the Long Run

I oktober 1986 startade tre Saab 9000 Turbo ett test som skulle slå alla rekord vad gäller hastighet och uthållighet för standardbilar. Efter nästan tre veckors körning i sträck hade den snabbaste bilen kör 100 000 km och Saab hade slagit 2 världsrekord. Upptäck mer i temautställningen Saab Turbo – In the Long Run.

Saabs historia

Upptäck hela historien, från början tillslut, årtionde för årtionde. Svenska Aeroplan Aktiebolaget grundades 1937 som flygplanstillverkare, och när projektet Saab 92001 påbörjades 1945 föddes Saabbilen. Världen över såldes Saabar fram tills konkursen 2011.

Saabs konceptbilar

Saab visade sin första konceptbil 1985: Saab EV-1, unik med solceller på taket för att hålla bilen sval när den står i värmen. Nästa konceptbil visades inte förrän 2001: Saab 9X och fungerade som en fingervisning av Saab kommande formspråk. Se en häftig del av utställningen med konceptbilar från 2000-talet, bland annat den omtalade Saab Aero-X.

Saabs rallybilar

Saab tog hem mer än tusen rallysegrar, varav hundra större internationella. I museets utställningar hittar du idag ett gäng av de ikoniska bilarna från de stora tävlingarna med Stig Blomqvist, Erik Carlsson, Per Eklund med flera.

Ursaaben - den första Saaben

Ursaaben, eller Saab 92001 som den egentligen heter, är den första prototypen till kommande serietillverkning av Saab 92, Saabs första bilmodell. Projektet påbörjades 1945 i Linköping och sedan starten har bilen vart i Saabs ägo. Idag kan du se den över 75 år gamla prototypbilen i Saab Car Museums utställning.