Museets historia
Museet öppnar
Den första lokaliseringen var något modest. Belägen i källaren under den gamla Saab-ANA återförsäljningsanläggningen var museet inte lika enkelt att hitta, många besökare hamnade på Saabs huvudport på Stallbacka där de fick en stencilerad karta att navigera efter.
Men det var värt mödan att leta efter, alla milstolpar fanns där inkluderade Saab 92001, den så kallade Ursaaben. Allt som sparat och gömts undan från skrotningen genom åren.
Museet flyttar
Till Saabkoncernens 50-årsjubileum 1987 projekterades på Nohab-området i Trollhättan ett helt nytt museum i de gamla lokstallarna. I samband med detta gick Albert Trommer i pension och efterträddes av Per-Olof “Pelle” Rudh, här tillsammans med Gunnel Ekberg från Saab informationsavdelning. Pelle var inte helt okänd sedan tidigare, han hade bland annat förflutet som en av supermekanikerna på Saabs tävlingsavdelning.
Saabandan
Till jubileet hade många av museibilarna servats och stod till förfogande till media från hela världen. En Saab ska köras och det gäller även museibilarna. Under ordnade omständigheter skall tilläggas. I detta sammanhängande måste även Erik Carlsson “på taket” nämnas, Saabs legendariske rallyförare som vann RAC-rallyt 3 gånger i rad och Monte Carly rallyt 1962-63. Efter sin aktiva karriär fortsatte Erik som PR-person på Saabs informationsavdelning och kopplingen till och engagemanget för museet har alltid varit en hjärtefråga för honom.
Arvet
1997 var nästa stora steg i utvecklingen för Saab Car Museum. Till Saab Automobile AB’s 50-årsjubileum och Saab AB’s 60-årsjubileum byggdes museet om helt och hållet och dess utställningsyta fördubblades. Men det var mer än så på agendan.
Lanseringen av den nya Saab 9-5 förlades till Trollhättan med utgångspunkt från museet och användes under hela sommaren för detta ändamål. Detta var en milstolpe för verksamheten som innefattade än mera produktlanseringar och aktiviteter för media, återförsäljare och kunder. Att använda arvet för framtiden.
Saab Car Museum 4.0
2005 är nästa milstolpe. Företaget beslutar att lanseringen av Saab 9-3 SportCombi skall föreläggas till museet och en helt ny interiör tas fram. Detta utförande har Saab Car Museum än idag. Naturligtvis hade Saab Automobile AB sitt 60-årsjubileum 2007 med museet i centrum, med Saabentusiaster från hela världen som besökte Trollhättan.
Efter konkursen
Vid Saab Automobile AB’s konkurs den 19 december 2011 kastades Saab Car Museum och dess samlingar in i en osäkerhet då museet och dess ingående samlingar var helägt av företaget.
Efter ett intensivt arbete och genomförd budgivningsprocess hade följande konstellation lagt det vinnande budet: Trollhättans Stad, Saabgroup och Marcus & Amalia Wallenbergs minnesfond med ett bud på 28 miljoner SEK. Saab Car Museum var räddat!
Idag drivs museet av Innovatum Science Center AB på uppdrag av ägarna med delfinansiering av Trollhättans Stad och Västra Götalandsregionen.
Samt att just DU besöker oss!