Saab B202
1984 introducerades Saabs ”B202”-motor, en motor som definierade den moderna 4-cylindriga turboladdade bensinmotorn som vi ser den idag. Det som vi idag kallar downsizing, att en mindre motor har egenskaper som en större sugmotor när det gäller effekt och vridmoment, men har fördelarna när det gäller bränsleförbrukning och avgasemissioner från den mindre.
Motorns cylindervolym var 1.985 cc och det nya topplocket var av 4-ventilstyp. Detta kombinerades med en turboladdare från Garrett och motorns styrsystem var en kombination av Bosch nya LH-Jetronic och Saabs beprövade APC-system med knackreglering. Denna motor introducerades i Saab 900 T16 Aero och kom senare i Saab 9000. Effekt 160-185 hk och ett maximalt vridmoment på 255-273Nm.
Motorn producerades 1984-1993.
Saab B202 har idag nått närmast kultstatus för sin motorkaraktär och mycket speciella avgasljud hos entusiasterna.